måndag 18 april 2016

Tusen & 2 vid Lilla Torg i Malmö

Dags att skriva lite om Tusen & 2 vid Lilla Torg i Malmö. Det är inte precis första gången jag går hit, och jag har besökt dem både kvällstid och dagtid. Jag tycker de hade en liten svacka i kvalitén, men de har snäppat upp sig igen sen i somras.

Här brukar det alltid vara fullt vid 12 (så var det förra veckan) så idag var vi tidiga och gick redan vid 1130. Tusentvå är väl delvis känt för att ha så många olika burgare på menyn, även om det "bara" är ett tiotal som serveras som lunchburgare. Jag valde en burgare jag aldrig provat förr, Italia, med skinka, ost och pesto. Jag blev lite avundsjuk på Johan när vi blev serverade, som hade beställt en chiliburgare. Nästa gång...

Det positiva

Bra sammansättning av ingredienser om man gillar burgare med mycket klägg.
Köttbiten var saftig, men smulig och den kunde varit lite mer rosa inuti. Köttbiten är inte huvudnumret här utan det är sammansättningen med övriga ingredienser av hela burgaren. Hit går man för att man vill variera ingredienserna.
Väldigt bra pommes, riktig krispig utsida med mjuk insida som serveras med en lite skål dressing.
Snabb servering.

Det negativa

Inte mycket faktiskt, den enda punkten med klar förbättringspotential är brödet som inte håller ihop speciellt bra, vilket gör att kniv och gaffel blir nödvändigt efter ett par tuggor.
Om man nu beställer en burgare med pesto så hade jag förväntat att den trängde igenom de andra ingredienserna smakmässigt.
Sen är det lite trist att det är så svårt att få plats mellan 12 och 13.

Summering

Som lunchburgare så är det här ett bra riktmärke, man blir inte besviken helt enkelt. Den går att överträffa, men skärningspunkten mellan pris och kvalitet gör att tusentvå faktiskt sätter standarden för en snabbt serverad burgare som alla andra blir jämförda med. Om man nu gillar att bli riktigt mätt så blir man verkligen det efter at ha ätit lunch här. Men det är ju inte alltid som en klump i magen är optimalt och då väljer man nog att gå någon annanstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar