onsdag 8 juni 2016

The Barn, Göteborg

Nu kommer det återigen ett inlägg som inte följer bloggens grundprinciper, denna gång i form av ett ställe som inte har öppet till lunch. Och jag recenserar det efter bara ett första besök.
Bardisken
Jag hade hört talas om ett ställe i Göteborg som hade startats av fyra killar från Vara där de använder lokalproducerat. Stället heter The Barn (Ladan) och öppnade för tre år sen i Göteborg.
Skördeöl från Qvänum Mat & Malt
Ett exempel på deras lokalproducerade varor är öl från Qvänum Mat & Malt, bryggt bara några kilometer från där jag har bott i Vara (jag har cyklat dit). QMM har till och med tagit fram ett speciellt öl för dem som bara serveras här. Det kunde jag ju inte låta bli att prova (jag hade ju provat rätt många av deras andra ölsorter tidigare).
Burgare och en rejäl
portion pommes frites.
Jag beställde Gubben som på pappret är en rätt enkelt hamburgare med herrgårdsost lagrad i 24 månader från Sivans osthandel i Vara, skördekålssallad, rå lök och örtmajonäs. Till detta åt jag pommes frites och drack Skördeöl från QMM. De hr ävne pommes på sötptoatis, men det får vänta till nästa gång.
Perfekt tillagad

Det positiva

Troligen den bästa burgare jag någonsin ätit. Jag kommer inte på rak arm på något annat ställe jag varit på som kan konkurrera (och de är några fler än vad som finns med på den här bloggen).
Smakerna balanserade varandra perfekt, inklusive osten och majonäsen. Köttbiten, mald på stället, var väldigt saftig och helt perfekt stekt till medium. Brödet (brioche?) var lagom fluffigt och kompletterade resten utan att dominera och höll ihop till sista köttsmula.
Jag avslutade med en fläder och lime-milkshake. Det borde egentligen vara omöjligt då mjölk vasslar sig väldigt lätt av fläder, men tydligen går det om man gör det på flädersorbet. Hur som helst, den var supergod.
Väldigt trevlig personal, uppmärksam utan att vara påträngande
Milkshake på
fläder och citron

Det negativa

I princip ingenting. The Barn är vädligt populärt så räkna inte med att få plats bara sådär. Jag kom ensam tjugo i sju en onsdag och fick sitta vid bardisken där några andra redan satt, en halvtimme senare var den också full.

Summering

Som jag sa, bästa burgaren jag kan komma på att jag har ätit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar