lördag 13 augusti 2016

Malmöfestivalen 2016

Jag är inte en jättestor fan av väldigt mycket folk på samma yta, men eftersom Malmöfestivalen har ett rba utbud av streetfood så gjorde jag och min fru ändå en utflykt för att testa lite mat. Vi brukar beställa ltie olika rätter i olika stånd och sen dela, bara för att kunna prova olika rätter.
Den stora anledning til varför jag tycker att streetfood är så tilltalande är att det känns så fräscht, tiden fårn att det är tillagat till att jag stoppar in det in munnen är verkligen så kort som det går. Och då kan jag leva med de andra nackdelarna som bristen på vettiga tallrikar och bestick, att det är svårt att sitta bekvämt och mängden folk. Tyvärr verkar streetfooodrörelsen inte utsträcka sig till efterrätter, det bästa man verkar hitta är typ churros...
Vi började med lite koreanskt inspirerad mat från Korrito och det var en oväntad fullträff (jag var i Korea 2012 i jobbet och var måttligt imponerad). Gott kött med en lagom avvägd mängd kimchi och salladslök på en bädd av förvånansvärt goda pommes frites. Lagom hetta och syra. En högoddsare som verkligen överraskade positivt.
Fisktacos från Casual Street Food är kanske inte så nytt, det går ju att få nästan varje dag på Spångatan. Men det är ändå en fullpoängare i och med att fisken är mjäll, mangoröran god och chilimajonäsen bryter av det hela. Man får dessutom hyfsat med mat för de pengar det faktiskt kostar. Tyvärr är det väldigt svårätet, ta gott om servetter och håll tacon över talriken för det dräller.
Saiko serverade friterad sushi på en pinne (japp!) som en liten rätt (35:-) och en bit fläsk med asiatisk smaksättning som en något större rätt, båda serverade på en bädd av fint strimlad vitkål. Trots att Saiko har rykte om sig att vara riktigt bra på sushi var detta dagens bottennapp. Jag ser bara tre positiva saker här; portionen är precis lagom som en provsmak, läget på bron och att man kan sitta ner och äta under regnskydd, och inget av dem har med smaken att göra. Undvik!
Slutsatsen är att det går alldeles utmärkt att hitta god mat på Malmöfestivalen om man chansar lite. Det finns alltså ingen som helst anledning att köpa langos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar